Čistě pšeničný kváskový chleba s velkým množstvím semínek…
Díky tomu, že jsou semínka i s částí mouky předem spařená (zápara), obsahuje těsto větší množství vody a chleba je vláčný i třetí den po upečení.
Střída má tmavší barvu, lehounce nasládlou chuť a těsto kynulo rychleji, než jindy – také zásluhou zápary.

Suroviny:

rozkvas:
30 g pšeničného nebo žitného kvásku

150 g vody
150 g pšeničné chlebové mouky
– promísíme, zakryjeme a necháme 10-12 hodin kvasit

na záparu:
50 g pšeničné celozrnné mouky

2 vrchovaté lžíce lněného semínka
2 vrchovaté lžíce slunečnice
2 vrchovaté lžíce dýňového semínka
2 vrchovaté lžíce sezamu
250 g vroucí vody
– vše dobře promíchat, zakrýt a nechat vychladnout

Dále:
300 g pšeničné chlebové mouky

70 g vody
2-2,5 rovné lžičky soli

.

zápara

.

Postup:

k hotovému rozkvasu přidáme záparu a zbytek surovin – uhněteme těsto, které necháme přibližně 2 hodiny kynout. Během kynutí je dobré 2-3x těsto přeložit.

Vykynuté těsto lehce prohněteme a zformujeme do bochníka, uložíme do moukou vysypané ošatky a necháme vykynout.

.

Pšeničný chleba se semínkovou záparou

.

S oporou ruky vykynutý bochníček opatrně vykulíme na plech s pečícím papírem nebo fólií, rychle z něj ometeme mouku, postříkáme ho vodou z rozprašovače a upečeme v dobře vyhřáté troubě s žulovou dlaždicí (250°C/15 minut, 220°C/30-35 minut).

.

Pšeničný chleba se semínkovou záparou

.

Pekla jsem dvakrát, podruhé v litinovém hrnci rozehřátém spolu s troubou. Bochník co opatrněji vsadit do hrnce, zastříkat vodou, zakrýt poklicí a vsunout do trouby. Po 15 minutách teplotu snížit, hrnec odkrýt a chleba dopéct.

.

Pšeničný chleba se semínkovou záparou

.

.

38 Comments

  • Posted 6.9.2016 13:20 od nigina 0Likes

    Fantastický ! Pred chvíľou som tu bola a hľadala ho 🙂 a ďalej som sa motala na topkách a písala som ti tam komenty k zápare a tiež k tomuto záparovému s omládkom 😀 😀 a odrazu som si k tebe zase klikla a už je tu v kváskovej verzii :-D. Tak to je paráda! Ivi, super de luxe! 🙂

    • Posted 6.9.2016 13:43 od Iva 0Likes

      Četla jsem, děkuju 🙂
      Však ho zkus, je opravdu výborný. Chválil i manžel, a ten je zvyklý na kváskové chlebíky, už mu nepřijdou nijak výjimečné :-))

  • Posted 9.9.2016 6:37 od vera 0Likes

    Vynikající, musím dokoupit semínka, myslím, že budu péct dost často, díky! 😉

  • Posted 4.10.2016 0:00 od Zuzana 0Likes

    Prosim Vas, viete mi poradit, kde robim chybu, ze mi cesto nie a nie vykysnúť? Idem podla receptu, len namiesto psenicnej muky do rozkvasu dam raznu celozrnnu a do cesta spaldovu chlebovu….

    • Posted 4.10.2016 8:55 od Iva 0Likes

      Zuzko, zeptám se – pečete kváskovbý chleba často? Jen ať vím, jaké máte zkušenosti….

      • Posted 6.10.2016 19:22 od Zuzana 0Likes

        Nepeciem dlho asi cca 2 mesiace, ale 2-3 chleby do tyzdna. Robila som len jeden recept Kubika, podla odporucani znalejsich, aby som sa vypracovala na jednom recepte. Ten mi uz ide dobre. Chcela som vyskusat semienkovy, ale nedopadlo to dobre. Robila som ho 2 krat, ale druhy pokus bol este horsi ako ten prvy 😃

        • Posted 7.10.2016 10:27 od Iva 0Likes

          Co si mám představit pod pojmem – nedopadol dobre atd.?

          • Posted 7.10.2016 10:55 od Zuzana 0Likes

            No nechcel ani za pana kysnut. Skoro vobec sa nezodvihol. Prvy pokus bolo chladnickove kysnutie pri 10 stupnoch a ani za vyse 24 hodin nenakysol a druhy pokus som ho nechala vonka a tiez sa vobec nedvihal. Kvasok by mal byt v poriadku, lebo ked peciem Kubika, tak je vsetko ok. To cesto bolo dost lepkave. Akoby boli velmi hydratovane. Ma take byt? Pomery surovin som dodrzala podla receptu.

          • Posted 7.10.2016 12:59 od Iva 0Likes

            Ano, těsto je hodně hydratované. Poměr surovin jste dodržela, píšete, ale ve starším komentáři zmiňujete záměnu dvou druhů mouky…
            Viděla bych to na slabší kvásek – moje těsta kynula normálně, zápara kynutí ještě dopomůže. Recept už zkoušelo víc lidí a dokonce ho někdo (s malou obměnou) vložil na portál Varecha.
            Zkiuste jiný recept a uvidíte 😉

          • Posted 8.10.2016 14:19 od Zuzana 0Likes

            Skusim to z tej psenicnej. Dakujem

  • Posted 9.11.2016 9:00 od Ján 0Likes

    Dobrý deň, piekol som ešte len 3 kváskové chleby, takže som totálny začiatočník a dovoľte možno naivné otázky. Asi ako dlho kysne cesto v ošatke, a pri izbovej teplote ? Zaparujete trúbu ? Žulová dlaždica je napr. z OBI (akákoľvek kamenná dlaždica ?) ? Vďaka za odpoveď.
    Ján

    • Posted 9.11.2016 10:00 od Iva 0Likes

      Dobrý den, Jáne,
      radši jen žulová a ano, Z Obi – tam můžete sehnat tenčí, než vám prodá odříznutou žulu kdejaký kameník. U něj je nejtenčí žula 2 (spíš i 3) cm a ta se velmi dlouho nahřívá.
      Trouba by se zapařit měla, ale někdy jne svlažím vodou bochník vyklopený z ošatky na plech – ani tak nepraskne. Pokud budete zapařovat, doporučuji spolu s troubou rozpálit na jejím dně položený starý plech, do kterého po vsazení chleba vlijete 100-150 ml horké vody – pozor na opaření! Po 10-15 minutách pečení troubu vyvětrejte.
      Délka kynutí těsta v ošatce závisí na síle vašeho kváskiu, okolní teplotě a také množství recepturní mouky v rozkvasu. Ty obyčejnější chleby, kde je z 500 g mouky 150 v počátečním rozkvasu mi kynou přibližně 1-2 hodiny. V létě rychleji, teď je dávám kynout kousek od krbových kamen.
      Nejsou naivní otázky. Když budete potřebovat, napište. 🙂
      Ať se Vm pečení daří!
      Iva

      • Posted 9.11.2016 22:59 od Ján 0Likes

        Dík a hneď mám ešte otázku. Záparu urobím podľa postupu a po vychladnutí ju mám scediť, alebo absorbuje všetku vodu a teda nie je čo scediť. Prečítal som na webe nespočetne veľa na tému pečenia chleba a zaujíma ma Váš názor na použitie vody z varenie cestovín namiesto čistej.
        Vďaka, Ján

        • Posted 10.11.2016 10:07 od Iva 0Likes

          Zápara absorbuje vodu všechnu.
          Vodu z těstovin? Proč? Je v ní velmi mnoho soli, se kterou byste při zadělávání musel počítat, a i tak si myslím, že správnou slanost těsta úplně neodhadnete.

          • Posted 10.11.2016 16:59 od Ján 0Likes

            To je fakt, na to som nemyslel. V tej vode je ozaj dosť soli a radšej to nebudem komplikovať. Apropó, vďaka za odpoveď. Ak môžem (už sa cítim jak otrava) poprosím ešte o vysvetlenie „Pravidelne živený kvások“. Pauza medzi pečeniami nie je viac ako 7 dní a vždy je odobraté 2 lyžičky do skla a vložené do chladničky na budúce pečenie, môžem toto považovať za pravidelne živený kvások ?
            Ján

          • Posted 11.11.2016 10:40 od Iva 0Likes

            Někdy čtu, jak si lidé pochvalují, že měli kvásek 2-3 týdny v lednici a pak z něj v pohodě upekli. I to je možné, ale spíš jde o štěstí – proto v receptech píšu „pravidelně krmený kvásek“.
            Radila mi kamarádka (a snažím se to dodržovat) kvásek určitě 2x týdně krmit, aby se udržel pořád stejně silný – přes týden ho mám tedy v lednici, o víkendu ho po oba dny nakrmím 😉

  • Posted 11.11.2016 15:19 od Ján 0Likes

    Vďaka za profesionálne rady, pre začiatočníka každá cenna. Poprosím o množstvo a druh múky (asi žitná) a vody pri každom kŕmení. Práve mi v ošatke kysne Váš Kváskový chleba s dyňovým semínkem, len mi došla pšeničná chlebová, tak som doplnil pšeničnou celozrnou hladkou, pol na pol. Nevadí ?
    O výsledku Vás budem informovať.
    Ján

    • Posted 11.11.2016 18:50 od Iva 0Likes

      Určitě nevadí. Vodu jste nepřidával?
      V lednici mám jen menší množství kvásku, do 80-100 g. Z něj si odebírám na rozkvas.
      Na pravidelné krmení v sobotu odeberu 10 g kvásku, přidám 50 g vody a 50 g žitné mouky – nechám vykvasit 10-12 hodin a pak dám do lednice. Druhý den z toho opět odeberu 10 g kvásku, zbytek uložím zpět do lednice a přidám do třeba do nejbližšího chleba s droždím…odebraný kvásek nakrmím stejně jako ten předešlý den, po vykvašení promíchnu a zakrytý uložím do lednice, kde mi v nezměněné síle vydrží min. dalších 5 dnů.
      Snažím se to dělat pravidelně. Věřím, že i Vy si najdete způsob, který vám bude nejvíc vyhovovat 😉
      Iva

      • Posted 12.11.2016 17:25 od Ján 0Likes

        Dobrý deň
        Vodu som nepridával, dokonca jej mohlo byť aj menej lebo cesto sa na doske trocha roztekalo až som mal obavy, po preložení z ošatky na plech mal tiež snahu roztekať sa. Prestal až v trúbe, zaparil som 2x, nechal cca 15 min čas na nárast a až potom som vybral plech s vodou a chlieb pri 220 stupňoch nechal ešte 30 min. Podarilo sa, manželka povedala, že to je zatiaľ najlepší chlieb, takže ozaj dobrý recept. Určite ho zopakujem len mi ešte poraďte prosím, aby sa neroztekal mám dať na začiatku menej vody, alebo pri prekladaní na vále dať viac múky.
        Vďaka, Ján.

        • Posted 12.11.2016 20:10 od Iva 0Likes

          Dobrý večer,
          jsem ráda, že i přes určité nesnáze se Vám chleba povedl a chutnal 🙂 Vody buď uberte hned při zadělávání těsta nebo zkuste chleba upéct v dobře nahřátém litinovém hrnci, máte-li ho doma. Pomůže udržet tvar 😉
          Iva

          • Posted 12.11.2016 23:30 od Ján 0Likes

            Dobrý deň, liatinový hrnec zatiaľ nemám, skúšal som v jenskej mise, šlo to celkom fajn. Ale iné sa chcem opýtať, mám oválny rímsky hrniec (na hus nový, nepoužitý, neglazovaný). Dočítal som sa, že sa musí pred každým použitím na niekoľko hodín namočiť do vody, potom až vložiť do studenej trúby a zahrievať. Určite to skúsim, hoci neviem ako sa bude správať hrniec, keď ho budem zohrievať prázdny a ako zareaguje na cesto, možno skúsim tesne pred vložením cesta poprášiť dno hrnca otrubami, aby sa neprilepil, čo Vy na to, nemáte s rímskym hrncom nejaké skúsenosti ?
            Ján

          • Posted 13.11.2016 9:16 od Iva 0Likes

            Dobré ráno,
            ano, pekla jsem i chleba v římském hrnci, ale přiznám, že z plechu nebo litiny mi chutná více.
            Římský se musí namočit a pak jej nesmíte nahřívat prázdný – vložíte do něj chleba a i s ním dáte do trouby, kterou teprve pak zapnete – volnější těsto se vám v něm rozlije.
            Pečení chleba v římském hrnci popisuje moje šikovná kamarádka u sebe na stránkách
            http://www.merylas.estranky.cz/clanky/chleba-a-ruzne-slane-pecivo/chleby/chleb-peceny-v-rimskem-hrnci—postup.html
            Když se budete chtít cokoliv podrobněji zeptat, napište jí 😉
            Iva

  • Posted 29.3.2018 22:11 od Věra 0Likes

    Dobrý den,
    vím, že máte zkušenosti s remoskou. Myslíte, že by tenhle chlebík byl dobrý i z remosky? Případně dát do studené nebo nahřáté? Děkuji za odpověď.

  • Posted 19.1.2020 17:52 od Anonym 0Likes

    Tenhle recept je skvělý! Pekla jsem ho zatím 2 x, jednou přesně podle receptu a jednou s malou improvizaci (měla jsem míň rozkvasu) a povedl se v obou případech. Už na pohled to byly nadherne, vysoké bochniky a ta chuť! Priste chci zkusit upéct s částí zitne mouky.

  • Posted 19.6.2020 15:37 od Jitka 0Likes

    Ivi, chtela bych tento chlebik upect v remosce. Mam ji predem nahrat? Bude to moje chlebova remoskova premiera. Dekuji za odpoved.

    • Posted 19.6.2020 16:02 od Iva 0Likes

      Především – to je chleba do veliké remosky, ta malá ho špatně propeče. A asi bych ji tady zkusila rozehřát, těsto je poměrně volné – já bych do remosky zvolila jiný recept.

  • Posted 29.9.2020 16:20 od Lucie 0Likes

    Dobrý den, Ivo. Chystám se konečně na chlebík se záparou a mám jen dotaz – v knize píšete, že záparu necháte vychladnout a pak uložíte do lednice. Na jak dlouho do té lednice, prosím?

    • Posted 3.10.2020 5:20 od Iva 0Likes

      Dobrý den, do lednice ji dávám jen než mám hotový rozkvas, tzn. přes noc.
      Iva

  • Posted 4.4.2021 9:40 od Mata 0Likes

    jak dlouho se nechává bobtnat zápara? stejně jako kvásek?

    • Posted 4.4.2021 13:38 od Iva 0Likes

      Ano, ale po vychladnutí ji dávám na noc do lednice. Vytáhnu ji odtamtud asi hodinu předtím, než jdu zadělávat chleba.

  • Posted 19.4.2021 11:48 od Laďka 0Likes

    Tenhle chlebík miluje moje dcera s vnučkou a já jim ho hrozně ráda peču. Rozkvas dělám z LM kvásku a držím se přesně receptu. Nepovedl se mi jenom jednou, když jsem experimentovala s moukou. Záparu si většinou připravím večer s rozkvasem. Za mě SUPER recept.

    • Posted 21.5.2021 17:03 od Šárka 0Likes

      Dáváte uvedené množství LM kvásku nebo více?

  • Posted 14.5.2021 20:48 od Martina 0Likes

    Dobrý večer, tento chlebík jsme si moc oblíbili, ale bohužel bojuji s tím, že když zadělávám těsto, tak je hrozně mazlavé a musím přidat mouku, aby se těsto pustilo stěn mísy a prohnětlo se. Prosím kde dělám chybu? Pomohlo by třeba nejdříve těsto prohníst a pak teprve přidat záparu? Děkuji moc za pomoc a tento chlebík je opravdu výborný.

    • Posted 15.5.2021 8:13 od Iva 0Likes

      Dobrý den, my zaděláváme robotem a těsto seškrabujeme ze stěn mísy během mísení, širším příborovým nožem. Ale vyzkoušejte i ten Váš postup, třeba pomůže už ten.
      Iva

  • Posted 22.5.2021 13:08 od Šárka 0Likes

    Tak nevím, co je špatně. Těsto krásně kynulo v míse, pak i v ošatce a když jsem jej opatrně vyklopila do nahřáté skleněné mísy, rozplácnulo se a bochník v troubě téměř nenakynul. Uvidíme po rozkrojení, jak bude vypadat vevnitř. Naštěstí se u nás snědly i ty nepodařené 😆😆

    • Posted 23.5.2021 8:18 od Iva 0Likes

      Dobrý den, Šárko, podle mě těsto překynulo, proto se v troubě už nezvedlo.
      Zkuste příště zkrátit dobu kynutí v ošatce a uvidíte 🙂
      Iva

  • Posted 12.6.2021 18:17 od Šárka 0Likes

    Dobrý den, zjistila jsem, že nemám čistě pšeničnou chlebovou mouku, ale jen mix pšenice-žito (mouka na domácí chleba). Můžu použít v tomto receptu? Kvůli žitné mouce asi ubrat vody?

    • Posted 14.6.2021 14:10 od Iva 0Likes

      Dobrý den, odepisuji dost pozdě, možná jste už pekla. Ale žito saje spíše víc vody, takže budete asi muset malinko přidat. Nicméně i na sáčku by mělo být uvedeno, v jakém poměru je mouka namíchaná, takže to zjistíte takto.
      Iva

Napsat komentář: Ján Zrušit odpověď na komentář